الاثنين، 13 أبريل 2009

وصفة سهلة


من اسهل طرق عمل الدجاج هى صينية الدجاج

فرخة غلبانة عادية جدا

عصير طماطم من النوع العال

بصلة كبيرة مكلبظة

قرن فلفل اخضر مفترى

جزرة حلوة مسمسمة

شوية بسلة محترمين

بطاطساية صغنونة

هنضرب الطماطم والبصل والفلفل علقة حلوة فى الخلاط

وبعدين هنقطع الجزرة وشوية البسلة والبطاطساية

ونحطهم فى صينيةوعليهم الفراخ ونعومهم فى الصلصةاللى ضربناها

وبعدين نرش شوية فلفل اسمر وحبهان وورق لورى

وبعدين ملعقة سمن وشوية ملح

ونحطهم على النار

هيتم نضجهم بسرعة ونهدى النار شوية

وبعدين نحطها فى الفرن

نعمل جمبها مكرونة مظبطة كده وسلطة

او شوية ملوخية ولاد ناس كده وارز

ياسلام بالهنا والشفا

اكلة تتعمل فى ساعة واحدة

وانا كمان مدياكو براح

اللى هتزود عن كده يبقى لازم تتمرن زيادة

يلا بقى بالهنا والشفا.

هناك 7 تعليقات:

بسنت صلاح الدين يقول...

يا سلام يا سلام اه بالله عليكى اتوصى شويه بالوصفات احسن انا داخله على جواز و مليش نفس ارجع بيتنا بعد اول اكله معتبره من ايديا....

سارة درويش يقول...

محتاجاااااااااااااااااااااكي بجد يا مامة مازن
بتعرفي توصفي الأكل بسهولة

مش انا اللي عملت فرررررررررح ع حلة محشى ههههههه

منوراني وانا سعيدة جدا بالتواجد هنا

مامة مازن يقول...

اشكرك بسنت لمعاودة الزيارة
واهلا بيكى سارة منورة هنا
شكرا لزيارتكم يابنات
الاكلة دى بصراحة اللى معلمهالى زوجى كان بيعملها ايام العزوبية والاضافات بقى من عندى
وحاضر يا بسنت جربى كمان البسكوت ده هتعجبك النتيجة

فتــافيت (رحاب الخضري) يقول...

ههههههههههههههههههه مكلبظة وغلبانة ومفتري ومسمسمة
ده انتى عسسسسسسسسل والله العظيم
حلوة اوي الاكل وانا بموت في الاكل الاسيوي
ولما اتوكس واتجوز هاطلع عينه اكل من ده.. ماليش في عمايل حاجة غيره

ميرسي على الزيارة يا قمر

واكييييييد صحاب بعد الاكلة الحلوة ديه

سفرة دايمة يا اوختشي

مامة مازن يقول...

اشكرك جدا فتافيت لزيارتك مدونتى
مدونتك حلوة ربنا يوفقك

ندا يقول...

طب بتعرفى تعملى بيتزا يا مامة مازن انا دايما بتطلع ناشفه منى وبكلها برده
أعمل ايى بحبههههههههههههها

قلب ارهقته الاحلام يقول...

وصفة جمييييله ومسمسمة

بس طب مفيش حاجة للدايت أصل انا خلاص طلع

عيني :)

تسلم ايديكي يامامة مازن