السبت، 11 أبريل 2009

الحب هو


الحب هو
الحب هو اخلاص
الحب هو احترام
الحب هو تفاهم
الحب هو مسئولية
الحب هو تحمل
الحب هو عزة نفس
الحب هو رحمة
الحب هو حنان
الحب هو تفانى
الحب هو جدعنة
الحب هو صبر
الحب هو انى ابتدى ونيتى كلها خير
الحب هو انى اتقى الله
يعنى ما ينفعش نحب واحنا بنجرب
الحب يعنى زواج
الحب هو الحاجة اللى بتبتدى ببداية الزواج
يعنى اى شوق اى لهفة اى احساس او معنى تانى للحب لا ينضج ولا يحلى الا بالزواج
ازاى يعنى
هو كده
بتحبها اه طبعا بحبها طيب حاولت تشتغل علشان تعرف تخطبها لا انا لسه طالب طيب ايه يمنع مفيش وقت يعنى ايه مفيش اجازة دى الفترة اللى بريح فيها
من ايه هو انت بتفحت يعنى بقى يعنى ايه حاول اجتهد دى معتمدة عليك ظروف الكل ملغبطة
لا معلش ملكش دعوة بالكل اللى عايز يعمل حاجة بيعمل حتى لو بسيطة هتلاقى ربنا يسهلو ويسخرلو المساعدة
على العموم لسه بدرى بدرى ايه بدرى من عمرك
ده حوار اكيد كتير مننا اتكلمه مع حد
الحب مسئولية يا شباب مش يومين حلوين
الحب مسئولية يا بنوتة مش اى حد يقول بحبك نصدقه
لازم احس انه بيعمل حاجة علشانى لازم احس انه محافظ عليا
مش يلا نتقابل اروح من ورا اهلى
حطى ربنا قدامك
حطى صورة بابا قدامك
عمرك ما هتعملى غلط
مش معنى كلامى انى ضد الحب بالعكس انا اتجوزت عن حب وكان زميلى كمان
لكن كنا بنتقى ربنا وبنخاف على اهلنا وتعب علشانى وانا رضيت بالقليل علشانه
هو ده الحب هى دى الدنيا

هناك 9 تعليقات:

بسنت صلاح الدين يقول...

فعلا الحب بقى محتاج اكتر من الكلام خصوصا فى الزمن ده، بس تقولى ايه بقى للبناتيت الحلوين بيدوخوا من كلمتين حلوين ههههههه و على فكره انا منهم،بس لازم كل واحده تعرف ان الحياه مش كلها وردى ،نحب اه و لو شايفه ان اللى مرتبطه بيه ظروفه صعبه شويه و غالبا كل الناس كده دلوقتى تقفى معاه و تسانديه، بس على الأقل يبقوا حاطين خطه لمستقبلهم و يتعبوا شويه عشان حبهم ،لازم تعملى وقفه عشان تعرفى العلاقه دى رايحه على فين و عمر ماحد هايحس بحلاوه الحب غير لو كان الحب ده فى النور و حاسه انك بتاخدى حاجه من حقك مش من ورا حد، الحمد لله انا خطيبى وفر عليا الوقفه دى من اول يوم ارتبطنا و حبينا بعض فيه واحنا بنعمل كل اللى نقدر عليه عشان ربنا يجمعنا و فعلا ربنا لما بيحس ان النيه كويسه بيساعد كتير، و ده اللى بيخلى الحب يقوى لما تحس ان فى حد بيحترمك و بيعمل كل حاجه عشان يسعدك ، و اخيرا وكلامى للبنات اللى عاوز يعمل حاجه بيعملها حتى لو ظروفه وحشه بيبان هو بيحاول يغيرها و لا بيعيشله يومين...

مامة مازن يقول...

الحب بمعناه الشامل الواسع هو ما يحلى اى خطوة بنخطيها فى الدنيا
اماالحب الحب يعنى ده حاجة ولا اروع مفيش شعر او غنوة قدرو يعبرو عن حبى لحبيبى وزوجى ابو العيال
حبيته جدا جدا وزاد حبى ليه لما لقيته بيخاف عليا
بيحاول يعمل حاجة علشانى وكان لسه فى الجامعة قولت بس هو ده يا بت استنيه وخليكى معاه هو ده
الحب احترام ومسئولية

ندا يقول...

يا رب يرزقنى بحد يحبنى ويكون على قد المسؤلية ادعولى

مامة مازن يقول...

يارب يوفقك وبنات المسلمين

Mona يقول...

جدعة ويارب يحفظ كل الشباب والشابات بس ساعات برضة لما الحب بيبقى فى الطريق السليم والدغرى ربك مش بيريد فربنا يرزق كل واحد وواحدة بحب حقيقى يملاء حياتها

مامة مازن يقول...

اشكرك جدا لانك ادتينى من وقتك وقراتى كلماتى البسيطة

مامة مازن يقول...

طبعا كل شىء قسمة ونصيب بس برضه العقل والاجتهاد مطلوبين

sa7fa يقول...

انا عمري ماحبيت يامامة مازن بس بجد نفسي أحب واتحب علي فكرة انا طالبة في الجامعة لكن عمرى ماكلمت ولد في الجامعة أو خارجها فيما عدا اقاربي طبعا انا عمرى كمان ماأعجبت بحد ومش عارفة هل انا صح ولا لأه انا أصلا بضرب لخمة لما بكلم اي دكتور او اي حد من الجنس الأخر مش عارفة ليه المهم ان انا انهارده في واحد جه بيتنا عشان يخطبني وانا حتي من كسوفي رفضت اقدم العصير ومدخلتش مش عارفة اعمل ايه هو ولد محترم جداااا سمعته معروفة في المنطقة بس انا حتي مكسوفة اقول اني موافقة ولا لأه مش عارفة اعمل ايه ده أول ولد في حياتي انا لسة محبتهوش بس حتي لو وافقت ازاي هتعامل معاه المهم ان الولد ده مش أول حد يتقدم ليخطبتي لكن الولد ده (محمد) شعوري بيه مختلف ارجو الرد منك كأم

مامة مازن يقول...

عذرا عذرا والله صدقينى اول مرة اشوف التعليق ده النهاردة بجد والله
شوفى لو كان سمعته فعلا طيبة ويعرف ربنا ومن عيله يبقى خلاص على بركة الله
وبعدين احساسك عادى يا اختى هو ده الحياء اللى هو زينتك وتاجك ربنا يوفقك يارب واتوقع لك انك هتحبيه جدا وهو كمان لما يلمس منك الادب والاخلاق والطباع الحلوة دمتى بخير اختى وسامحينى والله