السبت، 11 أبريل 2009

مقارنة بسيطة بينى وبين امى وبين جدتى


جدتى حبيبتى وامى حبيبتى
ابتدى انا وجدتى وامى اتعلمنا
جدتى خدت الابتدائية وامى الثانوية وانا معايا ليسانس
جدتى عارفة ربنا كويس وعملت عمرة وحج وامى كذلك بس عمرة بس وانا بحاول اكون احسن بس لاعمرة لسه ولاحج
جدتى كافحت مع جدى واتغربت من محافظتها لمحافظة تانية علشان الرزق ولقمة العيش وبعد الحال ما اتعدل رجعت تانى وكذلك بالظبط امى اما انا الحمد لله ربنا ستر ومحصلش غربة
جدتى خلفت7 وامى 4 وانا 2 ومش ناوية تانى خالص
جدتى كانت ست بيت وامى موظفة اما انا بقى فست بيت برضه
طيب ايه الفرق بينى وبينهم هل فرق السنين والتقدم ده غير فيا حاجات
واللا انا اقل منهم
اعتقد ان جدتى ربت اولادها كويس جدا والحمد لله
وكذلك امى برضه الحمد لله
طيب
فكرت كتير لما كانت لسه حكاية انى مش بشتغل دى بتضايقنى
لقيت انى تعليمى ده كان وهيفضل فايدة كبيرة جدا طبعا انا غيرهم مش احسن منهم بس مخى تانى تفكيرى تانى اولوياتى تانية جدتى عاشت فى زمن الامان مكنتش خايفة من حاجة الدنيا سهلة بسيطة الفلوس ليها قيمة الانسان له قيمة
امى لحقت برضه الدنيا لما كانت لسه بخيرها اتعينت واشتغلت وساعدت فى بناء هذا البلد


طيب بقى انا دورى فين انا دورى ابتدى فى الحياة فعلا لما اتجوزت وبقى عندى ولاد
حسيت انى مش لازم امر فى الدنيا مرور الكرام
لا دا انا لازم اسيب ورايا علامة
العلامة دى ولادى
لازم يبقو صح لازم اعرفهم من دلوقتى دينهم
لازم اعرفهم من دلوقتى الصح والغلط
لازم يبقو هما وابوهم كل همى لازم يبقو عنوانى
لازم يبقو احسن عيال سلوكياتهم احسن حاجة وسلوكهم كمان
حاجات كتير قوى مرصوصة فى دماغى
محفورة جوايا
عايزاهم يبقو مثل الناس تربى ولادهم زيه
يمكن اشقيا وبيتعبونى بس بيجى منهم
والحمد لله من اصحابنابيحاولو يقلدونا دلوقتى
اهو يمكن نحاول نخليهم جدعان واقوياء فى وش الدنيا


المقارنة دى مش باى غرض ولكن بفكر نفسى بس انى اه ست بيت زى جدتى
اه مبشتغلش ولكن تعليمى ما راحش ابدا ابدا على الارض

هناك 8 تعليقات:

بسنت صلاح الدين يقول...

فعلا عندك حق عمر مالتعليم هايروح على الارض، و اسمحيلى احيى فيكى طموحك الدفين ان ميعديش يوم غير وانتى بتكبرى مش بس بالسنين لا فى الثقافه و فى المعرفه كمان ،مش لازم تشتغلى عشان تبقى حققتى هدفك فى الحياه ومش لازم ست البيت تبقى كل شغلها الشاغل المطبخ و الغسيل ، انتى متعلمه و حق تعليمك و دينك عليكى انك تبقى احسن وقدوه يحتذى بها،تربيتك الصالحه لولادك و حياتك الزوجيه الناجحه ممكن يكون اسمى هدف فى الحياه،خلى ليكى اهداف بأستمرار مثلا :تخلصى حفظ جزء من القرأن فى مده محدده او تقرى كتاب مفيد و تكتبى طبعا اكيد متحرميناش من مواضيعك ، مدونتك رائعه و يشرفنى انك تتابعى مدونتى و تقوليلى رأيك علطول....

مامة مازن يقول...

اشكرك جدا بسنت لزيارتك مدونتى البسيطة
طبعا لازم الانسان دائم يبقى له هدف جديد لانه بيحاول ورا هدفه لحد ما يحققه
وبعد ما يتحقق هيعمل ايه
لازم يدور على غيره
ويا سلام لو الهدف ده يعلى قيمتنا ويقربنا شوية كمان لربنا
اشكرك مرة تانية

فتــافيت (رحاب الخضري) يقول...

التعليم بيفرق كتير في عقلية الست
طيب ده حتى اللي معاها دبلوم عقليتها ودماغها غير اللي معاها مؤهل عالي
المهم ربنا يبارك لك في ولادك ويفرح قلبك بيهم
انا نفسي اخلف جدا ويبقى عندي بيبي صغير بتاعي.. بس مش لاقية الراجل اللي ينفع اتجوزه
وفكرت كتير انشطر.. اهي برضو فكرة اخلف بيها من غير بعلول هههههههههههههههههههه

مدونتك عجبتني اوي
موووووووة

بسنت صلاح الدين يقول...

حلو موضوع الانشطار ده و تجيبلنا فتفوته صغنونه...ههههههههههههه لا ان شاء الله ربنا يديكى اللى يقدرك و يحبك و يموت فيكى كمان، هو احنا بناتنا شويه ولا ايه؟ بعد الشر عليكى من الانشطار

مامة مازن يقول...

اهلا فتفوتة منورة المدونة اشكرك للزيارة
ياستى بكرة ربنا يكرمك بجدع ابن حلال وتجيبى نونو صغير جميل يملا الدنيا عليكى ويطلع عنيكى....... من السعادة طبعا.
منورة يا بسنت

مامة مازن يقول...

والله يابنات مش عارفة تعليقاتى ساعات بتختفى ليه
المهم مفيش مشاكل ارحب تانى بقتافيت اهلابيكى منورة المدونة واشكرك على الزيارة
واشكرك بسنت لمعاودة الزيارة
ومتخافوش هتتجوزو هتتجوزو ده مقدر ومكتوب ومفيش منه مهروب

قلب ارهقته الاحلام يقول...

ههههههههه

أكيد هنجوز شر لابد منه :)

مش بيقولوا الحلوة بتتجوز والوحشه بتتجوز

والعوره بتتجوز :) بس المهم أجوزت مين وسعيدة

ولا لا بس ربنا يستر علينا من الانشطار

معلش خرجت عن الموضوع مامة مازن بس فعلا ال بيفرق

بينا وبين الجيل ال فاتنا العلم والثقافه

والانفتاح والامكانيات المتاحة لينا أكيد أمي

وجدتي مكنش عندهم نت ويمكن التليفزيون كان

بالعافيه فكان حياتهم وتفكيرهم منحصر في دايره

محدودة ومنغلقة علي العالم الخاص بيهم بس

تحياتي ليكي ع الموضوع الجميل ...

مامة مازن يقول...

اشكرك جدا لاهتمامك قلب اسمحيلى اختصره
اتمنى تتابعينى دايما انتى والبنات الجدعان دول