الثلاثاء، 24 مارس 2009

هل كده نبقى شعب جاحد


بسم الله الرحمن الرحيم
ربنا لك الحمد والشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

بلدى حبيبتى مصر
عندما يولد الانسان تلقائيا ياخذ جنسية وديانة والده
فولدت والحمد لله مسلمة مصرية

وبمرور السنين يعرف الانسان ويتعلم دينه وكذلك يعرف بلده

عرفت بلدى وزادنى شرف انى منها بنت من بناتها

وحمدت ربنا ان ابى وامى مصريين.
مصر غاليتى احبها وادافع عنها لاخر يوم فى عمرى

ولكن عندى سؤال هل ابقى جاحدة لو قولت انى عايزة تغيير
عايزة اشوف وجه جديد فى مقعد الرئاسة
عاوزة حد يساعدنى يكون لاولادى مستقبل احسن منى
انا بصراحة شايفة ان الريس عمل كتير علشان البلد دى
شايفة انه حقق حاجات كتير ما انكرش فعلا عنده وجهة نظر
عمرى ما كنت بفوت خطاب له ابدا
اللى زعلنى بقى مسلسل الانتخابات الرئاسية اللى فات
حرام بجد مين دول مين الناس دى
عمرك عرفتهم قبل كده معرفة اعلاميه مباشرة
كان فيهم الانتيكة القديمة واللى كان واخدها عافية واللى عاوز يرجع مجد قديم
ايه ده مين دول
فين الناس اللى تعبر عنى فين الرجل الاقتصادى فين الرجل السياسى فين
طيب كلنا هنموت مين قدامنا نقول عليه اه
انا احب السيد عمرو موسى لكن ده راجل بتاع سياسة هل هيمشى المركب واللا ايه
وبعدين طب ماهم ممكن يحطوا واحد ويقولك هوده
ياجماعة انا خايفة جدا جدا من اللحظة دى طيب عارفين ان رئيس مجلس الشعب هيمسك مدة 45 يوم لحد ما يمسك حد تانى
ماشى 45 يوم كفاية نعرف مين ده هيقولنا برنامجه ايه هيعمل ايه هيبتدى ب ايه
ولا هو جاهز فعلا دلوقتى ومظبط اموره للحظة دى
طيب ماهو الرئيس الراحل جمال حبيب قلبى رمز الرجولة كان عامل نائب الرئيس السادات رحمة الله عليه والرئيس السادات عامل الريس حسنى مبارك طيب هو مش عامل نائب ليه.
انا والله بس خايفة جدا
خايفة نكون دلوقتى احسن من بكرة وتكون دى الطامة الكبرى
دا انا عايشة على امل ان مستقبل ولادى احسن منا انا وبباهم
على العموم لو عشت وشفت اليوم ده ادينى هعرف ماعشتش ومت الاول اهو بقى ربنا مع ولادى وولاد مصر كلها


هناك تعليقان (2):

بقول اللى اعرفه يقول...

احييكى على فكرتك وانك عبرتى عاللى جواكى بجد

بس الموضوع مخوف الكل والله مش انتى بس ولازم الناس تحاول تدور وتبحث عن المرشحين وتقرا البرنامج الانتخابى بتاعهم عشان نكون جاهزين ليوم المهزلة المصرى دة وربنا يستر ان شاء الله

مامة مازن يقول...

اشكرك سومه لزيارتك
وربنا يستر