السبت، 1 أغسطس 2009

تعليقى على البوست اللى فات

كيف حالكم جميعا

اعترف ان البوست اللى فات كان طويل طول رخم جدا ورذل بس كان يهمنى اكتبه لنفسى قبل ما اكتبه ليكم



كنت قرأت فى الموضوع ده كتير ولقيت انى بعمل كده فى حياتى فعلا فقلت طب ما انقل لكم ملمح من ملامح حياتى



عامل الناس بمثل ماتحب ان يعاملوك به



قولتلكم انه مبدأ من مبادئى لكن مقولتلكمش انى ساعات ببقى ضد نفسى ضد المبدأ ده ساعات اقول عامل الناس بمثل ما يعاملوك به



ازاى --- اقولكم



فى حياة كل واحد فينا ناس مبيطمرش فيها بمعنى انك تعامله بالمعروف وهو لأ



تسأل عليه وهو لأ



تعوده وهو مريض وهو لأ



تسأل على ولاده وهما مرضى



تفتحله بيتك وهو لأ



تقف جمبه وهو لأ



تستحمله وهو لأ



تستحمل عياله وهو لأ



تحترم عياله وهو لأ



تشيل عنه وهو لأ



تقضى له مصالح وهو لأ



تحاول تصل رحمك فيه وهو لأ



متشكيلوش همك وهو لأ



هو نقيض اى شىء جيد بتحاول تعمله معاه هو نقيض لاى مبدأ ممكن تكون بتمشى عليه طول حياتك



ورغم كده هو مفروض عليك لانه قريبك عمك مثلا خالك ابن عمتك بنت خالتك اخو مراتك اخو زوجك كده يعنى قرابه لا مفر منها مش صاحب هتقوله مع السلامة شوف مصلحتك لا دى حاجة لا مفر منها مفيش منها مهروب ويا سلام بقى لو يجمعك بيه نفس السكن بتيبقى قمة المهزلة الانسانية.



فبتضطر انك لما تتملى نفسك منه تبعد عنه شويه كده تدى نفسك فرصه تفضى شوية من الكوباية المليانه دى علشان يبقى فى مكان تعبى غيره فيه وهكذا



افضل اقول لنفسى يا بت دا انتى بتعاملى ربنا هتاخدى حسنات بصبرك على الاذى اللى جايلك منه لانك بتراعى صلة الرحم



يا بت هى الدنيا كده لازم يبقى فيها حته وحشة يا بت هما الناس ملائكة دول بشر يعنى فيهم عيوب هو انتى فاكرة نفسك كاملة يعنى طب ما انتى فيكى وفيكى فتلاقينى على طول افضى مكان فى كوبايتى المليانة من ناحيته واستعد لانها تملى من جديد






فى تعليق جالى على الموضوع اللى فات( اللى تشوفه )بتقولى



جميل اووووووى الكلام اللى حضرتك قولتيه والحمد لله ربنا بيعيننى وبقدر اعمل كتير منها بس فى مشكلة صغيرة ان مش كل الناس بتعامل زى مابتحب تتعامل يعنى انا ممكن اعمل كل داااا وفى الاخر يكون اللى فى الجهة المقابلة مش بيقدر دا فاحس ان اللى عملته دا هباء منثور واجى بعد كدا اقول انا بعامل ربنا مش البشر بس انا بشر وبزعل غصب عنى اعمل ايه بئااااا؟






فبقولها انتى رديتى عليا وعلى نفسك انك بتعاملى ربنا هو آه صح بنزعل بس لما تبصى للموضوع من ناحية انك بتعاملى ربنا هتلاقى نفسك هديت وابتسمتى ابتسامة رضا ان جزاءك عنده وحده مش كده واللا ايه



دمتم بكل سعادة




هناك 7 تعليقات:

Mona يقول...

صحيح أنا بعامل ربنا بس لازم كمان الى بيعاملنى يعامل ربنا ويراضينى زى ما أنا براضيه لان الحمدلله أنا قادرة على أرضاء الناس عموما أنا وصلت لمرحلة أنى مابقتش أهتم على الاطلاق بطريقة معاملة الناس لى لانى الاول كنت بتضايق وأتقهر لما أحتاج حد ومالاقيهوش دلوقت الحمدلله راضية بكل شىء بس الصراحة البعد عن الناس غنيمة سواء اقارب أو اصحاب لان مافيش حد للاسف فى الزمن ده بيطمر فيه حاجة لكن كله لوجه الله فقط -

مامة مازن يقول...

منى يا منمن ازيك يا منمونتى وحشانى خالص مالص اصل الواحد مش متعود انه تعدى عليه المدة الطويلة دى من غير ما يقرا حاجة ليكى او يقرا كلامك الجميل دا انتى وحشتينى ولسه هتوحشينى وهتوحشينى كمان وكمان فى مدة الاجازة بتاعتك
على فكرة مدونتك الانجليزية جميلة قوى

انتى تعليقك جاب من الآخر بجد والله
كلامك كله صح وموافقاكى على كل حرف فيه حقيقى
ربنا يرحمنا برحمته ويهدينا جميعا
اتمنى لكى ولاسرتك اجازة سعيدة ومصيف جميل ورمضان كريم وأكرم

دعاء يقول...

ازيك يا مامة مازن أخبارك ايه؟
أنا بقى تعبت من كتر الأعذار اللي أنا بديها للشخص بالنيابة عنه.دايما بفترض الأحسن في الناس و أقول أكيد عنده ظروفه أو مبرراته .بس الحق اني اكتشفت مؤخرا ان النظام ده مينفعش في الزمن اللي احنا فيه.عشان محدش بيبان عنده والطيبين في الزمن ده بقوا قليلين قوي أو حتى معدومين.

وحشتيني

مامة مازن يقول...

ازيك يا دودى يا نهار ابيض ايه النور ده يا بنتى فينك
انا برضه اكتشفت ان النظام ده مينفعش خالص بس كان اكتشافى صدمة لكل شىء جميل اتربيت عليه واتعودت عليه
ورغم ذلك عمرى ما هغير مبدئى ابدا او اى حاجة من مبادئى وثوابتى لانها باختصار شديد هى انا
وانتى كمان وحشانى يا دودى

mimi يقول...

يارب الناس تستفيد من النصايح دي ...

هوا التعامل بكده صعب شوية

بس علي رأيك بنعامل ربنا

بوست جميل

تسلم أفكارك

تحياتي يا سكرتي

مامة مازن يقول...

ميمي يا هلا بيكى منورة مصر كلها
انتى اللى سكرة ياسكرتى

كلمات من نور يقول...

كلما اقتربنا من الله يا مامة مازن كلما قلتي أن ما بينك وبين الله أحلى و أعظم و أنك لا تبالي سوى بمعاملة الناس بالله ولله وفي الله

متزعليش نفسك اتعلمي تحتسبي وتفوضي أمرك لله دائما و أبدا فما عنده أبقى و أفضل